Olisiko seuraava ruohonleikkurisi akkukäyttöinen? Akkuleikkurilla pihan hoitaminen sujuu ilman bensankatkua, meteliä ja pienhiukkaspäästöjä. Koko kesän leikkuiden hinnaksi tulee vain pari euroa.

Suosio kasvaa voimakkaasti

Akkukäyttöisiä ruohonleikkureita on ollut markkinoilla jo pitkään, mutta vasta muutaman viime vuoden aikana ne ovat lyöneet itsensä läpi. Syy on pitkälti sama kuin sähköautojen kohdalla: akkuteknologia on kehittynyt.
- Akkukäyttöisten leikkureiden suosio kasvaa nyt erittäin voimakkaasti. Tällä hetkellä niiden myynti arvossa on noin kolmasosan luokkaa. Arvioimme, että 2-4 vuoden kuluessa niitä tullaan arvossa mitattuna myymään jo enemmän kuin polttomoottorikäyttöisiä, sanoo Stiga Oy:n toimitusjohtaja Jakob Hägerström.

Akkukäyttöisen leikkurin edut ovat hänen mielestään kiistattomat ja niitä on paljon.
- Ne ovat helppokäyttöisiä ja lähes huoltovapaita. Ei ole oikeastaan muuta tehtävää kuin terän teroittaminen ja puhdistaminen. Käynnistäminen on helppoa, ja koneet ovat hiljaisempia ja kevyempiä. Sitten on tietenkin myös ekologisuus: näistä ei tule lainkaan päästöjä.

Stigalla on akkuleikkureita jo laaja mallisto. Periaatteessa tarjolla ovat kaikki samat mallit kuin polttomoottorikäyttöisissä koneissakin: Suomessa yleisin silppuava leikkuri, keräävä leikkuri, näiden yhdistelmä. Akkuleikkuriksi voi valita työnnettävän, itsevetävän, päältä ajettavan leikkurin tai robottileikkurin.

Akkuleikkuria hankittaessa

Akkuleikkuria hankittaessa tärkein huomioon otettava asia on leikattavan alueen koko.
- Meidän koneillamme voidaan leikata yhdellä latauksella yli 1000 neliön ala. Akun kesto on 30-40 minuuttia. Koneisiin on mahdollista hankkia akkusarjoja, joiden akkuja pystyy käyttämään muissakin koneissa kuten trimmereissä ja raivaussahoissa.

Lataamiseen tarvittava aika riippuu akun koosta ja laturista.
- Meillä on tarjolla peruslaturi ja pikalaturi. Lataaminen kestää 40 minuutista kolmeen tuntiin. Tunti, puolitoista on sellainen yleinen aika.

Robottileikkurille sopii parhaiten tasainen piha. Jos pihassa on paljon kuoppia, kiviä ja kantoja, niiden rajaaminen voi olla työlästä.

Akkuleikkuri on käytössä huoleton, mutta yhtä asiaa ei saa laiminlyödä: akun asianmukaista talvisäilytystä.
- Akkuja ei pidä säilyttää talven yli pakkasessa tai kosteissa tiloissa. Meidän suositus on, että ne varastoidaan ladattuina kuivassa paikassa huoneenlämmössä tai vähintään 16-asteisessa varastotilassa. Talven aikana ne on hyvä ladata kertaalleen, niin kestävyys on parempi, Jakob Hägerström sanoo.

Koko kesän leikkaa kolmella eurolla

Mitä hiljaisempi ja helpompi ruohonleikkaus sitten maksaa? Akkuleikkurit ovat tällä hetkellä kalliimpia kuin polttomoottorileikkurit. Aivan kuten sähköautoissakin, nostavat akut niiden hintaa.
- Akkutuotteiden hinta tulee hieman alas kun kilpailu kiristyy. Yleisesti ne ovat tällä hetkellä noin tuplasti kalliimpia kuin vastaavat polttomoottorikäyttöiset koneet, Jakob Hägerström kertoo.
- Pitää kuitenkin muistaa, että pitkällä aikavälillä säästöä tulee polttoainekustannuksissa ja huoltokustannuksissa.

Akkuleikkureita on tarjolla useilla merkeillä ja monessa hintaluokassa. Huokeimmillaan leikkurin saa hankittua reippaasti alle 200 euron.

Motivan energia-asiantuntija Sami Seuna kertoo, ettei polttomoottori- ja akkukäyttöisten ruohonleikkureiden taloudellisuudesta ole vielä olemassa vertailuja. Lennosta hän kuitenkin laskee, että ruohon leikkaaminen akkukäyttöisellä koneella on halpaa.
- Jos arvioidaan, että ruohonleikkaukseen menisi tunti viikossa ja ruohonleikkuukausi olisi 14 viikon mittainen, niin 1-2 kW:n tehoinen työnnettävä ruohonleikkuri kuluttaisi sähköä silloin noin 20 kWh. Koko vuoden aikana ruohonleikkaukseen kuluisi siten sähköä noin kolmen euron edestä. Se on varmasti enintään kolmasosa siitä rahasta, joka kuluisi polttomoottorikäyttöisellä leikkurilla, hän arvioi.

Seunan laskelma on tehty ajatellen tavallista, pienehköä pihaa. Jos leikattavaa on satojen neliöiden sijaan tuhansia, tulee säästöä huomattavasti enemmän.
Jakob Hägerströmin tapaan Seuna ottaa esiin myös huoltokustannukset.
- Ruohonleikkuri seisoo puolet vuodesta. Keväällä on polttomoottorileikkurin kanssa aina hiukan jännäilyä, että lähteekö se talven jälkeen käyntiin ja joutuuko sitä mahdollisesti korjauttamaan.

Uusi laki kieltää pahimmat saastuttajat

Yksi hyvä syy harkita polttomoottorikäyttöisen leikkurin korvaamista ovat sen tuottamat päästöt. Polttomoottorileikkurit edustavat vanhaa, hyötysuhteeltaan huonoa tekniikkaa, joka kuluttaa paljon polttoainetta ja tuottaa siten paljon päästöjä: terveydelle vaarallisia hiilivetyjä ja häkää sekä ilmastonmuutosta kiihdyttävää hiilidioksidia.

MTT:n, eli Maa- ja Elintarviketalouden tutkimuslaitoksen mukaan bensiinikäyttöinen ruohonleikkuri tupruttaa tunnissa ilmoille häkää saman verran kuin henkilöauto 900 kilometrin matkalla. Myös hiilivetyjen ja keuhkoille vaarallisten pienhiukkasten määrä on huomattavasti suurempi kuin henkilöautossa. Pahiten niistä kärsii ruohonleikkaaja itse.

Vuoden alusta tulivat voimaan uudet päästövaatimukset, jotka koskevat lähes kaikkia tieliikenteen ulkopuolisia liikuteltavia polttomoottorikäyttöisiä laitteita, myös ruohonleikkureita. Tavoitteena on vähentää työkoneiden päästöjä osana Euroopan unionin ilmanlaatutavoitteiden saavuttamista.

Parhaillaan menossa on siirtymäaika, jolloin normeja täyttämättömät laitteet poistuvat kauppojen hyllyiltä. Vanhojen koneiden käyttö on edelleen sallittua, mutta uusien laitteiden on jatkossa täytettävä tiukentuneet päästövaatimukset.

Vanhan polttomoottorileikkurin päästöjä on mahdollista pienentää käyttämällä siinä puhtaammin palavaa pienmoottoribensiiniä, jota myydään kanistereissa rautakaupoissa ja marketeissa sekä jonkin verran myös mittareilta.


Lisätietoja:
https://yle.fi/uutiset/3-10805416
https://arkisto.trafi.fi/uutisarkisto/6639/tyokonemoottoreiden_paastovaatimukset_tulevat_voimaan_1_1_2019