Olemme koonneet vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin mm. sähkösopimuksista ja -laskuista. Mikäli et kuitenkaan löydä vastausta omaan kysymykseesi, voit ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme

Milloin ja miten teen muuttoilmoituksen?

Tee muuttoilmoitus viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttopäivää. Muuttoilmoituksen voit tehdä nettisivuillamme tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme sähköpostilla asiakaspalvelu@sallila.fi tai puhelimitse 02 764 3201. Vanha sopimus päättyy vasta kun päätät itse sopimuksesi. Muista ilmoittaa myös uusi osoitteesi. Olet maksuvelvollinen, kunnes olet päättänyt sopimuksesi tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksen.

Sähköliittymän siirtymisestä minun omistukseeni on maininta kiinteistön kauppakirjassa. Pitääkö tästä ilmoittaa teille?

Kyllä. Ota yhteyttä Sallilan asiakaspalveluun, sähköposti asiakaspalvelu@sallila.fi tai puh. 02 764 3201. Huolehdimme sähköliittymän omistuksen siirtymiseen liittyvistä toimenpiteistä.

Mitä määräaikainen sopimus tarkoittaa?

Sopimushetkellä sovittu hinta on voimassa koko sopimuskauden. Sopimus sitoo molempia osapuolia eikä sitä voi irtisanoa kesken sopimuskauden.

Mikä on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus?

Toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus on voimassa toistaiseksi kahden viikon irtisanomisajalla. Toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia ovat kaikki sopimukset, joissa ei ole sopimuksessa määriteltyä määräaikaa. Sähkön hinta voi muuttua sopimuskauden aikana. Hinnanmuutoksesta ilmoitamme asiakkaillemme viimeistään 30 vrk ennen muutoksen voimaanastumista.

Mitä ovat sopimusehdot?

Sopimuksiin sovelletaan Suomen lainsäädäntöä. Lisäksi sähkönmyynnissä noudatetaan Energiateollisuus Ry:n suosittelemia sähkönmyyntiehtoja. Sopimusehdoissa määritellään mitä sopimukseen sisältyy sekä osapuolten oikeudet ja velvollisuudet.

Mistä tiedän, että sopimukseni on tullut voimaan?

Saat meiltä sopimusvahvistuksen parin viikon sisällä sopimuksen solmimisesta.

Mistä sähkölaskuni muodostuu?

Sähkön hinta muodostuu kolmesta osasta; sähkön siirtopalvelusta, sähköenergiasta eli myynnistä sekä veroista. Sekä siirrosta että myynnistä veloitetaan kiinteä perusmaksu (euroa/kk) ja energiakulutuksen mukaan määräytyvä energiamaksu (snt/kWh). Sähkön siirron yhteydessä laskutetaan lisäksi sähköveroja, joita ovat sähkön valmistevero ja huoltovarmuusmaksu. Lisäksi sähkön siirto- ja myyntihinnat ja sähkövero sisältävät arvonlisäveron. Verojen osuus koko sähkölaskusta on keskimäärin 30 prosenttia.

Voiko minulla olla samaan aikaan kahdessa eri paikassa voimassaolevat sähkösopimukset?

Sähkösopimukset ovat aina käyttöpaikkakohtaisia, joten asiakkaalla voi olla samaan aikaan useampia voimassaolevia sähkösopimuksia.

Miksi saan kaksi sähkölaskua?

Sähkön siirto ja sähkön myynti on eriytetty toisistaan. Sallila Sähkönsiirto vastaa sähkön siirrosta omalla jakeluverkkoalueellaan ja laskuttaa siitä. Valitsemasi sähkön myyjä laskuttaa sähkön omalla laskullaan. Mikäli asut Sallila Sähkönsiirron jakeluverkkoalueella ja ostat sähkösi Sallila Energialta, saat vain yhden laskun, jossa on sekä siirto että myynti.

Miksi en voi ostaa sähkön siirtoa muulta kuin paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltä?

Sähkön siirrosta vastaa paikallinen jakeluverkkoyhtiö, joka omistaa alueen sähköverkon. Sähkön siirtoa ei voi kilpailuttaa. Siirtohinnan kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

Nousevatko siirtohinnat, jos kilpailutan sähköni?

Sähkön siirtohinta ei riipu sähköenergian toimittajasta eikä sähkön kilpailuttamisesta.

Miksi sähkölaskuni loppusumma vaihtelee?

Etäluettavien mittarien myötä olemme siirtyneet kulutukseen perustuvaan laskuun. Laskun loppusumma vaihtelee siis kulutuksesi mukaan. Usein laskut ovat talvella isompia kuin kesällä, sillä kulutus on talvella suurempaa. Vaihtelut näkyvät erityisesti sähkölämmittäjien laskuissa.

Missä ja miten voin tarvittaessa sopia laskun maksuajasta?

Voit sopia maksuajasta ottamalla yhteyttä Ropo Oy:hyn ennen kuin lasku erääntyy. Suoramaksulaskun maksupäivää ei voida siirtää.

Mikä on e-lasku?

E-lasku on pankkien kehittämä sähköinen lasku, jonka laskuttaja toimittaa suoraan vastaanottajan verkkopankkiin. Laskussa ovat valmiina kaikki tiedot, joten sinun tarvitsee ainoastaan tarkistaa sekä hyväksyä lasku. Näin säästät aikaa ja vaivaa sekä vältät kirjoitusvirheet. Samalla säästät myös ympäristöä, kun luovut paperisista laskuista. Saat e-laskun vaivattomasti käyttöösi oman verkkopankkisi kautta. Mikäli et vielä ole verkkopankkiasiakas, pankkisi antaa sinulle pankkitunnukset ja opastaa verkkopankin käyttöön.

Lue lisää e-laskusta.

Mikä on suoramaksu?

Suoramaksu vastaa aiemmin käytössä ollutta suoraveloitusta. Pankki maksaa suoramaksun asiakkaan tililtä eräpäivänä, ja saat myös ilmoituksen kotiin. Suoramaksuvaltuutuksen voit tehdä omassa tilipankissasi.

Mitä asioita voin hoitaa Online-palvelun kautta?

Online-palvelussa voit muun muassa tarkastella sopimuksiasi, muuttaa yhteystietojasi (puhelin, sähköposti) ja seurata sähkönkulutustasi tunti-, päivä-, viikko-, kuukausi- ja vuositasolla.

Sähköisen asioinnin kautta voit myös tehdä muuttoilmoituksen, jatkaa sähkösopimusta tai tehdä uuden sopimuksen sekä antaa palautetta. Näiden palvelujen käyttäminen ei vaadi kirjautumista Online-palveluun.

Online-palveluun

Miten pääsen käyttämään Online-palveluja?

Online-palvelua pääset käyttämään heti rekisteröidyttyäsi palveluun. Rekisteröityminen edellyttää vahvaa tunnistautumista esim. pankkitunnuksilla. Seuraavilla kerroilla palvelua käyttäessäsi tarvitset käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotka olet antanut rekisteröityessäsi.

Olen unohtanut salasanani Online-palveluun. Miten saan uuden?

Voit tilata uuden salasanan unohtuneen tilalle Online-palvelun kirjautumissivun "Unohtuiko salasana?"-linkistä. Saat käyttäjätunnuksesi ja uuden salasanan siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka olet palveluun antanut. Jos palvelu ei hyväksy kirjautumistasi, ota yhteyttä asiakaspalveluumme, asiakaspalvelu@sallila.fi.

Mikä on Datahub?

Datahub on sähkön vähittäismarkkinoiden keskitetty tiedonvaihtojärjestelmä, jossa ovat mukana sähkönmyyjät ja jakeluverkkoyhtiöt. Sähkönkäyttöön liittyviä tietoja, kuten sähkönkäyttöpaikan kulutustiedot ja käyttöpaikan asiakastiedot, tullaan sähkömarkkinalain mukaisesti siirtämään tähän yhteiseen tiedonvaihtojärjestelmään.

Suomessa on noin 3,7 miljoonaa sähkönkäyttöpaikkaa. Näitä koskevia tietoja on tällä hetkellä hajautettuna eri sähkönmyyjien ja jakeluverkkoyhtiöiden tietojärjestelmissä, ja tieto järjestelmien välillä on vaihtunut hitaasti. Datahub on kehitetty selkeyttämään ja nopeuttamaan tätä tiedonvaihtoa. Järjestelmä tulee parantamaan sähkönkäyttäjän, sähkönmyyjän ja sähkönsiirrosta vastaavan osapuolen toimintaa, kun erilaiset sähkönkäyttöön liittyvät tiedot ja tapahtumat sijaitsevat yhdessä paikassa ja ovat kaikkien tietoon oikeutettujen osapuolten saatavilla tasapuolisesti ja ajantasaisesti.

Lue lisää Datahubista