Asioi sähköisesti
Verkkosivuillamme ja Online-palvelussamme voit hoitaa monenlaisia asioita sähköisesti silloin kun sinulle parhaiten sopii. Puhelimitse meidät tavoittaa aukioloaikoina. Henkilökohtainen asiointi toimistolla vain ajanvarauksella.
Verkkosivuillamme ja Online-palvelussamme voit hoitaa monenlaisia asioita sähköisesti silloin kun sinulle parhaiten sopii. Puhelimitse meidät tavoittaa aukioloaikoina. Henkilökohtainen asiointi toimistolla vain ajanvarauksella.
Palvelemme ma-pe klo 9-15
puh. 02 76 431 (pvm/mpm)
asiakaspalvelu@sallila.fi
Loimijoentie 65, 32440 Alastaro
Henkilökohtainen asiointi toimistolla vain ajanvarauksella
Tee uusi sähkösopimus helposti verkossa tai soita meille. Autamme löytämään sinulle sopivan sähkösopimuksen.
Yleinen arvonlisäverokanta nousee 24 prosentista 25,5 prosenttiin 1.9.2024. Muutos perustuu arvonlisäverolain muutokseen, jonka eduskunta on hyväksynyt kesäkuussa. Veron korotus nostaa kaikkien sähkönmyynti- ja verkkopalvelusopimustemme sekä muiden tarjoamiemme tuotteiden ja palveluiden hintoja.
Arvonlisäveron muutos ei edellytä toimenpiteitä asiakkailtamme, vaan se astuu voimaan automaattisesti syyskuun alussa. 31.8. saakka tapahtuvan sähkönkulutuksen laskutuksessa noudatetaan nykyistä 24 prosentin arvonlisäverokantaa. 1.9. alkaen vero nousee 25,5 prosenttiin ja näkyy toistaiseksi voimassa olevien ja määräaikaisten sähkösopimusten sekä muiden tarjoamiemme tuotteiden ja palveluiden verollisissa hinnoissa. Muuttunut arvonlisäveroprosentti näkyy laskuilla.
Arvonlisäveron muutoksella ei ole vaikutusta sopimusten tai laskujen sisältöön eikä myöskään laskutusaikoihin.
Koska hinnan muutos johtuu lainsäädännön muutoksesta, se ei oikeuta määräaikaisen sopimuksen irtisanomiseen. Toistaiseksi voimassa olevan myyntisopimuksen irtisanomisaika on 14 vuorokautta. Irtisanomisoikeus ei koske verkkopalvelusopimuksia.
Sallila Sähkönsiirto Oy:n jakelualueella laajasti vaikuttanut sähkönjakeluhäiriö 29.7.-30.7.2024 aiheutui Fingridin 110kV verkkoviasta, joka alkoi 29.7.2024 klo 00:51. Vian alussa Sallila Sähkönsiirto Oy:n jakelualueella sähköt jäivät pääosin vain Huittisten alueelle.
Sallila Sähkönsiirto Oy pyrki mahdollisuuksien mukaan palauttamaan sähkönjakelun asiakkailleen. Haasteellisuutta työhön lisäsi se, että Sallila Sähkönsiirto Oy:n siirtoverkko on parhaillaan poikkeuskytkentätilanteessa johtuen Fingridin 400/110kV linjatöistä välillä Huittinen-Forssa. Tästä johtuen Sallila Sähkönsiirto Oy:n jakelualueen yhdeksästä sähköasemasta vain kolme oli käytössä ja jännitteenalenemien takia sähkönjakelun palauttaminen oli hidasta sekä huolellisuutta vaativaa ja valitettavasti osalle asiakkaistamme sähköt palautuivat viimein vasta 30.7.2024 klo 00:21 Fingridin saatua korjattua vian verkossaan.
Kantaverkkoyhtiö Fingridin verkossa aiheutunut vika aiheutti osalle asiakkaistamme yli 12 tunnin sähkökatkon. Valitettavasti Fingridin aiheuttamasta jakelukeskeytyksestä ei makseta vakiokorvauksia. Vakiokorvauksista on säädetty sähkömarkkinalaissa ja verkkopalveluehdoissa kohdassa 14 (Verkkopalveluehdot (VPE 99) (sallilasahkonsiirto.fi)). Tämän mukaan, jos keskeytys on johtunut kantaverkossa tai suurjännitteisessä jakeluverkossa tapahtuneesta häiriöstä tai keskeytyksestä tai aiheutunut ulkopuolisten tahojen toiminnasta, käyttäjällä ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. Vakiokorvauksia ei siis ikävä kyllä makseta.
Välillisten korvausten osalta verkkopalveluehdoissa todetaan, että käyttäjällä on oikeus saada korvaus välillisestä vahingosta vain, jos viivästys tai virhe aiheutuu verkonhaltijan toimista. Tässä yhteydessä Sallila Sähkönsiirto Oy ei ole vastuussa Fingridin verkosta, josta johtuen välillisten vahinkojen korvausten osalta pyydetään ottamaan yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön.
Lisätietoja myös Fingridiltä https://www.fingrid.fi/sivut/yhteystiedot/
Tietoja Suomen sähköverkostosta löytyy Energiateollisuus ry:n kokoamana: Sähköverkot - Energiateollisuus
Usein kysytyt kysymykset koskien 29.7.2024 ilmaantunutta sähkönjakeluhäiriötä.
Mistä sähkökatko johtui?
Sähkökatko aiheutui kantaverkkoyhtiö Fingridin 110 kV verkossa olleesta viasta, joka alkoi varhain maanantaina 29.7.2024 klo 00:51. Fingrid Oy paikansi vian Metsämaan lähelle, jossa oli pylväs kaatunut. Vian korjaustoimenpiteet aloitettiin heti vian löydyttyä.
Miksi en saanut tekstiviestiä Keskeytysvahdilta?
Sallila Sähkönsiirto Oy:n Keskeytysvahti-järjestelmä ei lähettänyt automaattista häiriöilmoitusta tekstiviestitse, sillä ilmaantunut vika oli Fingridin kantaverkossa. Keskeytysvahti-järjestelmä toimii siten, että Sallila Sähkönsiirto Oy:n hallitsemassa verkossa ilmaantuva vika tulee automaattisesti järjestelmän tietoon. Järjestelmä lähettää tekstiviestin tämän vian ilmaantumisen perusteella. Tässä tapauksessa, kun vika oli vieraassa Fingridin kantaverkossa, ei järjestelmämme saanut ilmoitusta viasta, eikä täten lähettänyt häiriöilmoitusta tekstiviestinä.
Normaalitilassa Keskeytysvahdin tilanneet asiakkaat saisivat ilmoituksen häiriöstä.
Miten saan Keskeytysvahdin käyttööni?
Tällä hetkellä Keskeytysvahdin saa käyttöön laittamalla viestin asiakaspalveluun.
Miksi lähes koko Sallila Sähkönsiirto Oy:n verkkoalue pimeni tämän Fingridin 110 kV verkon vian takia?
Fingridin välin Huittinen-Forssa 400/110 kV linjatöistä johtuen Sallila Sähkönsiirto Oy:n siirtoverkko on parhaillaan poikkeuskytkentätilanteessa, jossa käytössämme oli vain kolme sähköasemaa yhdeksästä. Fingridin 110 kV verkon vian ilmaantuessa ei ollut käytettävissä normaaleja varayhteyksiä mainituista linjatöistä johtuen.
Miksi sähkönjakeluhäiriö ei näkynyt normaalisti Sallila Sähkönsiirto Oy:n keskeytyskartalla?
Vika ei näkynyt keskeytyskartalla, koska vika ei ollut Sallila Sähkönsiirto Oy:n hallinnoimassa verkossa eikä johtunut Sallila Sähkönsiirto Oy:stä. Vika oli Fingridin 110 kV verkossa.
Kuka korvaa välilliset vahingot, kuten sulaneen pakastimen?
Ensisijaisesti välillisistä vahingoista tulisi ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Korvauksen saaminen riippuu oman kotivakuutuksen laajuudesta.
Sähköyhtiö ei korvaa, koska jakelukeskeytys ei johtunut Sallila Sähkönsiirto Oy:n verkon viasta, vaan kantaverkkoyhtiö Fingridin viasta. Muutoinkin sähkönjakelukeskeytyksistä, kun kyseessä ei ole sähkönjakelun virhe, ei korvata välillisiä vahinkoja.
Mitä Sallila Sähkönsiirto Oy sitten korvaa?
Verkkopalveluehtojen mukaisesti, jos keskeytys on johtunut kantaverkossa tai suurjännitteisessä jakeluverkossa tapahtuneesta keskeytyksestä, käyttäjällä ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. Tässä tapauksessa Sallila Sähkönsiirto Oy ei ole lain mukaan velvollinen maksamaan vakiokorvauksia.
Ymmärrämme asiakkaillemme aiheutuneen haitan ja asiaa kuitenkin yhtiössämme tarkastellaan.
Korvaako Fingrid jotain?
Ei korvaa mitään.
Mitä Sallila Sähkönsiirto Oy teki sähkönjakeluvian ilmaantuessa?
Sallila Sähkönsiirto tiedotti mahdollisimman laajasti eri kanavissa sähkönjakeluhäiriötilanteesta yhteistyössä paikallisten lehtien kanssa.
Sallila Sähkönsiirto Oy toteutti mahdollisuuksien mukaan korvauskytkentöjä, jotta osaan alueen kohteista saatiin palautettua sähköt. Sallila Sähkönsiirto Oy oli myös yhteydessä Fingridiin ja pyrki edistämään sähköjen palautumista muilla tavoilla.
Miksi minulta meni sähköt, vaikka sähkösopimus on toisessa yhtiössä?
Kohteen ollessa Sallila Sähkönsiirto Oy:n sähkönjakelualueella, sähkönsiirto tulee aina Sallila Sähkönsiirto Oy:ltä. Tällöin sähkönjakeluhäiriöt Sallila Sähkönsiirto Oy:n hallinnoimassa verkossa vaikuttavat kaikkiin alueella asuviin.
Miten varautua sähkökatkoon tulevaisuudessa?
Jokaisen olisi hyvä varautua etukäteen sähkökatkoihin. Hyvä opas varautumiseen on esimerkiksi 72 tuntia -esite, josta löytyvät hyvät vinkit myös sähkökatkoihin varautumiseen.
https://72tuntia.fi/wp-content/uploads/2023/08/72tuntia_esite_VERKKOON_sivut.pdf
Jos omistat varavoimakoneen, niin varmistu säännöllisin väliajoin, että se on myös kunnossa tarvittaessa.
Sallila viettää tänä vuonna juhlavuottaan. Takana on 110 vaiherikasta vuotta. Eteenpäin katsotaan luottavaisena ja täynnä virtaa.
Sähkön hintavaihtelut ja huoli saatavuudesta ovat nostaneet energiansäästön yhä merkittävämpään rooliin ja siitä hyötyvät kaikki. Pieninkin toimenpitein on mahdollista saada säästöä sähkölaskuun, vähentää ympäristövaikutuksia ja pienentää energian saatavuuteen liittyviä riskejä.
Kokosimme avuksesi joukon helppoja arjen toimenpiteitä, joilla energiansäästö onnistuu vaivattomasti.
Lieke-lehti ilmestyy kaksi kertaa vuodessa ja se jaetaan kaikille asiakkaillemme. Täältä voit lukaista uusimman Liekkeen tai selata vanhoja numeroita.