30.7.2024
Usein kysytyt kysymykset 29.7. sähkökatkosta
Usein kysytyt kysymykset koskien 29.7.2024 ilmaantunutta sähkönjakeluhäiriötä.
Mistä sähkökatko johtui?
Sähkökatko aiheutui kantaverkkoyhtiö Fingridin 110 kV verkossa olleesta viasta, joka alkoi varhain maanantaina 29.7.2024 klo 00:51. Fingrid Oy paikansi vian Metsämaan lähelle, jossa oli pylväs kaatunut. Vian korjaustoimenpiteet aloitettiin heti vian löydyttyä.
Miksi en saanut tekstiviestiä Keskeytysvahdilta?
Sallila Sähkönsiirto Oy:n Keskeytysvahti-järjestelmä ei lähettänyt automaattista häiriöilmoitusta tekstiviestitse, sillä ilmaantunut vika oli Fingridin kantaverkossa. Keskeytysvahti-järjestelmä toimii siten, että Sallila Sähkönsiirto Oy:n hallitsemassa verkossa ilmaantuva vika tulee automaattisesti järjestelmän tietoon. Järjestelmä lähettää tekstiviestin tämän vian ilmaantumisen perusteella. Tässä tapauksessa, kun vika oli vieraassa Fingridin kantaverkossa, ei järjestelmämme saanut ilmoitusta viasta, eikä täten lähettänyt häiriöilmoitusta tekstiviestinä.
Normaalitilassa Keskeytysvahdin tilanneet asiakkaat saisivat ilmoituksen häiriöstä.
Miten saan Keskeytysvahdin käyttööni?
Tällä hetkellä Keskeytysvahdin saa käyttöön laittamalla viestin asiakaspalveluun.
Miksi lähes koko Sallila Sähkönsiirto Oy:n verkkoalue pimeni tämän Fingridin 110 kV verkon vian takia?
Fingridin välin Huittinen-Forssa 400/110 kV linjatöistä johtuen Sallila Sähkönsiirto Oy:n siirtoverkko on parhaillaan poikkeuskytkentätilanteessa, jossa käytössämme oli vain kolme sähköasemaa yhdeksästä. Fingridin 110 kV verkon vian ilmaantuessa ei ollut käytettävissä normaaleja varayhteyksiä mainituista linjatöistä johtuen.
Miksi sähkönjakeluhäiriö ei näkynyt normaalisti Sallila Sähkönsiirto Oy:n keskeytyskartalla?
Vika ei näkynyt keskeytyskartalla, koska vika ei ollut Sallila Sähkönsiirto Oy:n hallinnoimassa verkossa eikä johtunut Sallila Sähkönsiirto Oy:stä. Vika oli Fingridin 110 kV verkossa.
Kuka korvaa välilliset vahingot, kuten sulaneen pakastimen?
Ensisijaisesti välillisistä vahingoista tulisi ottaa yhteyttä omaan vakuutusyhtiöön. Korvauksen saaminen riippuu oman kotivakuutuksen laajuudesta.
Sähköyhtiö ei korvaa, koska jakelukeskeytys ei johtunut Sallila Sähkönsiirto Oy:n verkon viasta, vaan kantaverkkoyhtiö Fingridin viasta. Muutoinkin sähkönjakelukeskeytyksistä, kun kyseessä ei ole sähkönjakelun virhe, ei korvata välillisiä vahinkoja.
Mitä Sallila Sähkönsiirto Oy sitten korvaa?
Verkkopalveluehtojen mukaisesti, jos keskeytys on johtunut kantaverkossa tai suurjännitteisessä jakeluverkossa tapahtuneesta keskeytyksestä, käyttäjällä ei ole oikeutta vakiokorvaukseen. Tässä tapauksessa Sallila Sähkönsiirto Oy ei ole lain mukaan velvollinen maksamaan vakiokorvauksia.
Ymmärrämme asiakkaillemme aiheutuneen haitan ja asiaa kuitenkin yhtiössämme tarkastellaan.
Korvaako Fingrid jotain?
Ei korvaa mitään.
Mitä Sallila Sähkönsiirto Oy teki sähkönjakeluvian ilmaantuessa?
Sallila Sähkönsiirto tiedotti mahdollisimman laajasti eri kanavissa sähkönjakeluhäiriötilanteesta yhteistyössä paikallisten lehtien kanssa.
Sallila Sähkönsiirto Oy toteutti mahdollisuuksien mukaan korvauskytkentöjä, jotta osaan alueen kohteista saatiin palautettua sähköt. Sallila Sähkönsiirto Oy oli myös yhteydessä Fingridiin ja pyrki edistämään sähköjen palautumista muilla tavoilla.
Miksi minulta meni sähköt, vaikka sähkösopimus on toisessa yhtiössä?
Kohteen ollessa Sallila Sähkönsiirto Oy:n sähkönjakelualueella, sähkönsiirto tulee aina Sallila Sähkönsiirto Oy:ltä. Tällöin sähkönjakeluhäiriöt Sallila Sähkönsiirto Oy:n hallinnoimassa verkossa vaikuttavat kaikkiin alueella asuviin.
Miten varautua sähkökatkoon tulevaisuudessa?
Jokaisen olisi hyvä varautua etukäteen sähkökatkoihin. Hyvä opas varautumiseen on esimerkiksi 72 tuntia -esite, josta löytyvät hyvät vinkit myös sähkökatkoihin varautumiseen.
https://72tuntia.fi/wp-content/uploads/2023/08/72tuntia_esite_VERKKOON_sivut.pdf
Jos omistat varavoimakoneen, niin varmistu säännöllisin väliajoin, että se on myös kunnossa tarvittaessa.
-
Asiakaspalvelu
-
Sallila Yhtiöt